21 April 2011

G A M B A R G E L A P ? ? ?

sekian lama aku menyepi..kini ku kembali..hehehe..

hari ni aku nak share lg ttg fotografi..fotografi lg??mesti korang ter tanya2 kn..sape dia ni nk ckp psl fotografi..hebat sangat ke???haha..aku xde la hebat pon...aku just minat bidang ni n baru je nak mula..so otai2 yg mgkin ade terbace aku pnye post ni  n rase ape yg aku bebelkan ni salah sila betulkan la ye..=)
kalau xde yg kritik sampai bila aku xdpt kembangkan minat dan bakat aku ni...(berbakat ke???=p)

Ok dah..stop membebel...Dengan segala hormatnya perkara diatas dirujuk...(mcm nk tulis surat rasmi la pulak...=p)..

korang mesti pernah atau selalu alami keadaan di mana gambar yg korang tgkap tu gelap...nak di delete syg..
ye la..moment yg kite capture tu bknnye berulang...nak2 plak brgambar ngan insan tersayang..haha..

so ape yg korang bwat bila gambar korang gelap??bnda yg plg biasa korang buat msti edit brightness n contrast kn??

skrg ni cuba korang ikut cara aku plak..hehehe..aku sgt yakin dan percaya ramai yg ada install atau 'terinstall' Adobe Photoshop dalam lappy tp xtau atau malas nk xplore bnda tu..hoho..

skrg korang cuba bkak gambar yg gelap tu using photoshop...sebagai contoh aku ambil gambar kwn aku yg ensem ni:


first korang buat new adjustment layer 'LEVEL'..tekan ape2 yg patot seperti diatas..korang jugak boleh 'picit' mouse korang dekat
menu Layer/New Adjustment Layer/Level..

satu kotak yg menunjukkan histogram level gambar akan kluar..korang perasan x histogram tu lebih banyak ke kiri..itu maknanya gambar korang gelap atau underexpose..klau berat ke kanan plak gambar morang tu terlebih terang atau over expose..so korang adjust la 3 penunjuk aras (dalam bulatan) sehingga la korang dapat kecerahan gambar yg cun melecun..
3 benda alah tu ialah shadow (kanan), midtone (tengah) dan highlight (kiri).

Korang jugak boleh melihat sebelum dan selepas..nak tengok cmne layer tu beri kesan kt gambar korang..korang blh meng-offkan adjustment layer korang tu.tekan je yg mcm dalam bulatan merah dalam gambar diatas...

dan...jeng jeng jeng...inilah hasilnya...kan lebih ok dari gambar asal..=)

persoalan..kenapa mesti buat layer??kenapa x edit terus je atas gambra tu???tujuan nye adalah untuk buat lapisan baru atas gambar tu..nnti kalau korang edit xla korang 'rosakkan' gambar asal..selain tu..dgn buat layer baru..korang senang nak tgk cmne layer tu beri kesan kpd gambar..dgn buat layer baru..cara editing korang pon akan lebih fleksibel..korang blh pilih part mane dlm gambar yg korang nak edit...korang jgk senang nak delete klau2 layer yg korang letak tu 'memburokkan' lg gambar..xpayah la asyik nak tekan undo je kan..haha....so..setiap bnda korang nak edit..buatlah layer baru..contohnye lpas korang edit level..untuk edit brightness n contrass korang buat layer yg laen plak...

sekian untuk kali ni..terima kasih kerana sudi membaca...semoga sdikit sebanyak membantu anda ;)

2 comments:

really appreciate your opinion..=)